Bezinwazyjne metody usuwania wgnieceń w karoserii
- Szczegóły
Pojazdy biorące udział w wypadku, kolizji lub stłuczce mogą zostać uszkodzone w różnym stopniu. Zdarza się, że straty ograniczają się do niewielkiego wgniecenia, któremu nie towarzyszy odpryśnięcie ani pęknięcie lakieru. Zastosowanie w takim przypadku klasycznej metody naprawy może być zbyt kosztowne, a przy tym czasochłonne. Zamiast prostowania lub wymiany elementów warto więc zainteresować się bezinwazyjnymi metodami usuwania wgnieceń, proponowanymi dziś przez niektórych blacharzy-lakierników samochodowych. We Wrocławiu usuwanie uszkodzeń w tej technologii jest możliwe m.in. w firmie Perfect-Car. Przekonajmy się, na czym polega i zobaczmy, gdzie można ją zastosować.
Technologia PDR w naprawie wgnieceń
Sposobem na szybkie pozbycie się uszkodzeń, które nie wymagają interwencji lakiernika, jest skorzystanie z technologii PDR (Paintless Dent Repair). Polega ona na zastosowaniu specjalnych narzędzi nazywanych łyżkami lub heblami.
Dają one możliwość wypchnięcia elementu przez naciskanie na jego powierzchnię od drugiej strony. Przy właściwym doborze siły, z jaką to nastąpi, sprężystość metalu pozwoli na stosunkowo szybkie uzyskanie odpowiednio wyprofilowanej płaszczyzny. Dzięki temu uniknie się lakierowania, nieodzownego przy technikach klasycznych. Naprawy PDR wymagają dostępu do uszkodzonego panelu przez otwory technologiczne albo po częściowym demontażu niektórych elementów np. boczków drzwi. Metoda ta nie może być użyta w przypadku profili zamkniętych, a także, gdy wgniecenie jest tuż przy krawędzi lub rantu. Alternatywą może się okazać metoda Glue Puller.
Naprawa elementów metodą Glue Puller
Naprawy metodą Glue Puller, określaną także jako klejowa, wymagają użycia nieco innego oprzyrządowania. Różni się tu również zasada działania – zamiast wypychania stosuje się wyciąganie. Technika klejowa polega na przymocowaniu do powierzchni wgniecenia grzybka przy użyciu specjalnego kleju. Jest on następnie pociągany przez urządzenie opierające się o powierzchnię blachy przy zastosowaniu dźwigni. Z tej opcji można jednak korzystać tylko na oryginalnym i nieuszkodzonym lakierze.